pondělí 31. března 2008

Překládejte něco z bosenské Wikipedie

Jo, po delší době mě napadlo, že bych mohl na Wiki udělat nějaký článek. A tak jsem dlouho dumal nad tím, do čeho že se to vrhnu. Nejdříve mě napadlo udělat něco ohledně dopravy, ale toho je přeci jen dost a je to tak trochu všechno stejné. Co třeba zkusit něco z historie a geografie? Přeci jen nebylo napsáno dost o tom, co se odehrálo v jihovýchodní Evropě, mé oblíbené oblasti. A téma je na světě: Velké Srbsko.

Mluvilo se o něm dost v souvislosti s válkami v 90. letech, někdo si na to jistě vzpomněl i teď, když byl ten humbuk kolem nezávislosti Kosova. Zjednodušeně řečeno: Poté, co Osmanská říše obsadila Srbsko, Srbové se rozprchli po Balkáně a dlouho neměli jasno, kdeže vlastně jejich území končí. Hranice se tak přepisují stále a stále. Vděčným politickým tématem je pak posunout je co nejdále.

Tak řekněme, že toto není zrovna jednoduché téma a bylo by záhodno mít nějaký zdroj, odkud čerpat. Wikipedie je samozřejmě tohoto plná a je celkem fajn něco po delší době přeložit (mně překlad z několika wiki vyšel skoro na 9 kB, což vydá na celkem fajn článek). Jako hlavní zdroj jsem si vzal klasicky bs.wiki, kde jsem neporozuměl, tam pomohla anglická.

Tak si k tomu člověk sedne a začne překládat. Hezky větu po větě. Zpočátku to vypadá dobře, první odstaveček, dva se přeloží rychle. Pak ale co nevidí - tvůrci na bs.wiki, zdá se, principy tvorby encyklopedie neberou tak důsledně jako my. Já rozhodně chápu, že nechat se otravovat nějakými regulemi je Zlo, jehož podoba dokáže dorůst až do obludných rozměrů, bez nich to však dopadá ještě hůře. A to je Velika Srbija dokonce jedním z nejlepších článků ;-) (odabrani članci).

Nechci se tu dlouho rozepisovat o tom, co mě překvapilo a co jsem musel při překládání ukočírovat, jinak by česká verze byla jednou z propagand věčných balkánských sporů. Takže jen vypíšu to, co mě nejvíce "vyděsilo", komentovat to radši nebudu:

No, sama je ideologija Velike Srbije vremenski koincidirala s raznim nadnacionalnim ili pseudonacionalnim programima nastalima kod nas:

Uzme li se u obzir da je Moljević bio glavni "kartograf" u Mihailovićevom štabu, može se zaključiti da je velikosrpski geopolitički plan bio političko-nacionalnim temeljem četničkoga pokreta.


No je, uz glumljenu neutralnost JNA koja je mogla zavarati samo slijepce, bio snažan korak prema pretvaranju Jugoslavije u Srboslaviju

Kakva je budućnost statusa Kosova,
kao i srpskoga entiteta u Bosni i Hercegovini- nemoguće je predvidjeti. Na koncu se može zapitati: koliko je taj program živ i uticajan ?

6 komentářů:

Okino řekl(a)...

Jak vidět, každá Wikipedie má své priority a své problémy. Zajímaly by mne dvě věci - jak by hodnotili objektivitu české Wikipedie cizí wikipedisté (bohužel u některých českých národních témat si také nedělám iluze a brzy napíšu o jednom zvláštním problému objektivity na Wikipedii i sem) a jaké problémy nejvíc pálí aktuálně třeba ty Srby a Bosňany.

Aktron řekl(a)...

Jistě by to bylo zajímavý zjistit. Hlavně objektivitu nás hlediska nějakých třecích témat. I když ono musí se uznat, že u nás nejsou taková, kdy by byl "celý národ zajedno proti všem", jako tomu bylo třeba za první republiky proti Němcům nebo v náboženství proti Vatikánu.

Okino řekl(a)...

No, myslím, že zrovna teď vznikla relativně problematická diskuse např. ohledně T.G.M. Ten článek jsem nečetl.

Anonymní řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Aktron řekl(a)...

To snad není pravda, napodobujou se už úplně všechny značky a jména :-( Grrr!

Dezidor řekl(a)...

Na bosenské Wikipedii jsem si všiml podobných věcí vícekrát.

U české Wikipedie bych neviděl až tak dramatický problém v otevřené zajatosti ve prospěch něčeho jako u té bosenské (i když občas některé tendence vidím), ale spíše v tom, že je strašně "českocentristická" a téměř ke všem obecným pojmům o popisům institutů cpe situaci "u nás". Svým způsobem je to také určitý úhel pohledu.