pondělí 2. dubna 2007

Vztahy na Wikipedii – mezi správci a nesprávci, je možná změna k lepšímu?

Wikipedie, projekt otevřené encyklopedie, se potýká s nesváry uvnitř komunity. Tyto problémy se nevyhly ani české variantě tohoto ambiciózního díla a stále přibývá více a více nespokojených uživatelů, kteří tento nový svět informací všem otevřeným zklamal. Tyto zhrzené entity jsou pro ostatní různou měrou pozorovatelní. Někteří ze sebe dělají mučedníky, druzí útočníky, jiní si prostě řeknou: „Ať s tím jdou k šípku, když mě tu nechtějí, já se vnucovat nebudu.“ O těch prvních dvou je však slyšet nejvíce. Vyjadřují se nepřehlédnutelným způsobem tak, aby sdělili všem svůj „revoluční“ názor, bez kterého by zajisté nebyl další rozvoj komunity možný. Tedy alespoň podle nich. Těch třetích si naopak málokdo všimne, ačkoli by z nich mohli být jednou skvělí editoři. Myslím si, že současný stav je nevyhovující. Otázkou zůstává, zda je zde možnost nápravy.

Wikipedisté mají především za úkol podílet se na vzniku a vylepšování článků, které mají tvořit nový druh celosvětové encyklopedie, podobenství Komenského pansofie, v dnešní společnosti již technicky uskutečnitelné. Naneštěstí se k tomu vyvinuly další pomůcky, které mají usnadňovat editorům jejich práci. Někteří lidé se však zabývají nadměrně právě těmito berličkami a samotná tvorba pak potlačena je odsunuta na vedlejší kolej, čímž se mění původní účel těchto nástrojů a místo toho, aby pomáhaly vytváření nových článků, přidávání zajímavých informací nebo třeba získávání vhodných multimediálních materiálů (například svobodné zvuky, obrázky, videa), tak jsou zneužívány ke stahování dalších a dalších editorů od jejich produktivní práce, a to ať už k sáhodlouhým diskusím bez závěrů nebo různým vyeskalovaným sporům, které se pak řeší Žádostí o komentář, arbitrážemi a následnými tresty, které sice nikdo nemá rád, ale chod projektu by bez nich jednoduše nebyl možný a dobro projektu samotného je nadřazeno „právu“ jednotlivce na jeho editaci. Myslím si ale, že to všechno by nebylo nutné, s tím se mnou určitě můžete souhlasit. Řešení ale spočívá v časném řešení příčin, jenž odhalím dále.

Aby mezi tím vším byla zaručena ochrana svobodné spolupráce editorů, jenž nevyhledávají spory a přicházejí k nám skutečně proto, aby tvořili encyklopedii, ohromeni tak skvělou myšlenkou svobodných informací, je potřeba zajistit jim klidné prostředí. Toto mají za úkol správci, kteří jsou voleni demokraticky v hlasování, ve kterém mají právo se vyslovit ti uživatelé, kteří již nějakou dobu na našem projektu plodně spolupracují a kteří skutečně chtějí pomoci jeho dalšímu rozvoji. Po zvolení správce, do té doby obyčejného uživatele, který již jistý přínos a dobrou vůli prokázal, získává tento člověk nové, pro něj dosud neznámé pravomoci. Ty všechny však mají, a vždy měly, pouze jediný účel, jímž je ochrana projektu a jeho základních cílů.

Musíme však jedním dechem připustit, že i správci, ač by měli být přirozenou autoritou projektu, jsou pouze lidé, a tak mohou nejen chybovat, ale v horším případě být i sami na škodu. Proto, stejně jako v demokracii se nemůžeme spoléhat pouze na soudce, existují v našem světě určité přirozené normy, jenž nazýváme pravidla. Jejich přijímací proces se v průběhu času měnil, stejně jako ony, ale jejich cíl zůstává stále stejný – udržet plynulý chod projektu. Pravidla, to je druhý pilíř složitého systému, kterým Wikipedie bezpochyby je.

I tak ale mnozí nerespektují ani správce, ani pravidla. Co potom? Nemůžeme je přeci nechat, aby pustošili naše společné dílo, vždyť jsme do něj vložili každý kousek sebe a chtěli jsme tím pomoci ostatním lidem, ne sledovat, jak nám tuto naši snahu někdo boří. Někdy ale skutečně není jasné, kdo nese jako vinu na potížích, a když se pak již spor táhne dlouhou dobu a není vyřešen ani za pomoci Žádosti o komentář, ani institucí mediátora, nastupuje arbitrážní proces. Je to poslední instance, krajní řešení, obvykle zaměstnávající více jak pět lidí, kteří by určitě dokázali využít svůj čas jinak a efektivněji. V současné době jsou na české verzi projektu arbitráže velmi bolestivým a dlouho se táhnoucím tématem. Řeší se v nich ve valné většině případů osobní spory, které byly zbytečně obaleny mnohdy i vykonstruovanými problémy, z nichž se nakonec stávají skandály a které, řešíce je spousta lidí, škodí projektu i jeho komunitě čím dál víc.

Jenže tu máte vždy dva a více pohledů a rozhodněte, který je ten správný! Někdy ani jeden z nich. Hledání pravdy pak může být víc než obtížné. To, že považuji osobní spory za nízké a nehodné mojí osoby, to mi snad nemůže nikdo mít za zlé. Máme je tu však a musíme je nějakým způsobem řešit. Od prehistorie projektu zde byly spory mezi správci a nesprávci. Jedni chtějí to a druzí ono. Ze subjektivního pohledu obou je jejich postoj správný. Ovšem co ten objektivní? Jsme schopni se na věci dívat s nadhledem, nebo ne a nedohlédneme dál než na špičku svého nosu? Já říkám, neptejte se, jestli je to správné pro vás, ptejte se, jestli je to správné pro projekt! Na něm přeci spolupracujete a chcete, aby „prosperoval.“ Slýchávám připomínky „On mi udělal tohle a tohle!“ nebo „To je přeci můj článek/nápad/cokoli, tohle tam nechci!“ Správci mají větší pravomoci a často jsou za jejich užívání kritizováni, ačkoliv s nimi spor v jádru ani nesouvisí. Modlou posledních měsíců se stalo úsloví „zneužití práv správce.“ To zní sice moc hezky, skoro jak vystřižené z Blesku, ale budu muset opakovat křesťanské rčení „kdo jsi bez viny, první hoď kamenem.“ Jestli k něčemu takovému skutečně došlo by se mělo řešit s chladnou hlavou, nezaujatým a zdravým rozumem.

Já si však myslím, že i samotná strana sporu by se měla snažit chápat problém objektivně, uklidnit vášně a zeptat se sama sebe: „Porušil závažným způsobem pravidlo? Škodí to projektu? Mohl to myslet dobře?“ Je to opravdu nutné, brodit se takovým bahnem neduhů naší společnosti, nebo se dokážeme bavit na úrovni i přesto, že jsme lidé různých povah, z rozličných prostředí a s pestrými názory? Jsme lidé nebo zvířata? My se prostě musíme umět domluvit, nenechat se manipulovat, umět říci slušně, ale pevně „ne,“ ale přitom se také snažit dohodnout. A samozřejmě: projevit dobrou vůli.

Jsme pouze lidé. Nejsme ale pouhou kapkou v moři, žádnou bezvýznamnou věcí. Jsme součástí této společnosti. Můžeme se chovat jako správně se otáčející ozubené kolečko, nebo jako palice. Jako tupý, ničící a primitivní nástroj. Ničení, štvaní, spory. To může být pro někoho krutou radostí, avšak vždy jen krátkodobou a ostatním škodící. Skutečná radost, ta vychází z tvoření – když něco krásného dokážete udělat vlastní pílí, je to jeden z těch neopakovatelných pocitů bytí, jenž jsou člověku dopřány. Abychom se však na něj mohli celou svou existencí alespoň na malý okamžik upnout, musíme nejprve odstranit překážky, které nám brání v roztáhnutí křídel a rozletu naší duše: Musíme se předně osvobodit od bahna, ve kterém vězí naše nohy a váže nás s přízemností. Musíme zamezit dalším nesmyslným sporům. Pro nás i pro budoucnost. Sami u sebe začít a ostatním pomáhat s takovým chováním, které bude posouvat naše životy i cíl našeho snažení kupředu, aby byla jednou pravda i kvalitní informace dostupné všem bez rozdílů. Otázka z nadpisu tedy má odpověď, nastínil jsem vám k ní cestu, na její konec ale už musí dojít každý sám.

8 komentářů:

PaD řekl(a)...

Petře někdy působíš v tomto postu jako jediný spravedlivý a objektivní.

Na posledním srazu jsem se bavil o to, jak kdo vnímá VfD. Když už jen takto jasná věc je nazírána ze zásadně se lišících pohledů, tak jistě existuje 1000 a jeden pohled na ostatní části wikipedie.

K arbitráži: ano mám nesmírnou radost, když najdu novou žádost o arbitráž. Už jen kolik se toho musí vykonat, abych měl dobrý pocit z toho, že sem hlasoval o přijmutí/odmítnutí odpovědně.

A k předchozímu komentáři: armády se tvoří jaksi samovolně. Když někdo bude zastávat nějaký pro mě nepřijatelný názor a bude to v jiných sporech přirozený spojenec, tak proti tomu názoru budu vystupovat až do vyjasnění. Protože nejde o to, kdo jaký názor zastává, ale primárně o ten názor.

Neúcta mezi partami dobrých hochů... neúcta projevená na wikipedii je imho horší, protože k ní se dostane nezávislý pozorovatel. Na irc je jasné, kdo tam je. Nicméně hodnocení mentální úrovně přispěvovatele by nemělo probíhat nikde. Hodnotit by se měly příspěvky. Ale při hodnocení diskuse se kolikrát člověk osobnímu hodnocení neubrání, protože v diskusi daleko více přispěvovatel mluví za sebe.

Správce/nesprávce bych nechal stranou. Správci jsou také pouze lidé a upírat jim možnost expresivního hodnocení bych nechtěl. Horší by bylo, kdyby to vyjadřoval jako správce, tj třeba ve zdůvodnění bloku.

Příště budu stručnější, ale nějak to narostlo :-(

Honza Záruba řekl(a)...

Petře, když nemáš myšlenku, kterou bys sdělil, nic nepiš. Takhle vypadáš jak grafoman, který musí za každou cenu něco vyplodit. (Navíc je v tom textu pro mě nadkritický množství chyb.)

Jinak mi vadí stejně jako Pavlovi Cvrčkovi urážlivé hlášky na IRC, resp. to nechápu, proč má někdo potřebu někomu takhle nadávat za jeho zády. Když mám s někým problém, tak mu to přece buď přímo řeknu, nebo si to nechám pro sebe, ale nebudu ho nálepkovat nadávkami někde, kde to neuvidí, to je podle nefér. (V týhle souvislosti by mě zajímalo, co na IRC padá na mou adresu, když tam nejsem, ale to mi asi nemá nikdo odvahu říct... :( )

Aktron řekl(a)...

ad Zanatic:Tohle je blog, ne Wikipedie. Myslím že potřebujeme stránku "Co wikipediste.blospot.com není". Ať si tu každý uvažuje jak chce, jen ať tu není napadání prosím

Honza Záruba řekl(a)...

Jistěže, ať si píše, co chce, já mu v tom nebráním. Jenom když sem postne tohle, tak mi připadá jako grafoman, co má potřebu za každou cenu něco napsat. Nic osobního ;-) Pokud mě egg jednou nazval provokatérem, tenhle můj příspěvek (ten první odstavec!) to jenom potvrzuje, mohl jsem to napsat mnohem méně přímočaře, ale právě proto, že to není Wikipedie, myslím, že to moc nevadí. Nebude mi ani vadit, když se moje příspěvky tu v diskuzích mazat, právo na to všichni, kdo jsou mezi přispěvateli, mají.

Petr Kopač řekl(a)...

Odpovím teď hromadně, doufám, že se nebudete zlobit ;)

pavel cvrcek: plně s tebou souhlasím

pad: jako jediný spravedlivý jsem rozhodně nechtěl působit, omlouvám se, pokud to tak vyznělo. Možná jsem měl některé věci říct víc přesněji a zabrat víc oba úhly pohledu.

zanatic: téma mi zadal Aktron na mou žádost, potřeboval jsem trochu trénovat na písemku a nevěděl jsem zrovna o čem bych psal, takže máš asi z části pravdu :)
Docela mě vyděsilo, že tam vidíš nadkritické množství chyb. Pokud bys byl tak hodný a zaslal mi alespoň nějaké z nich na e-mail (nebo sem, ale jak chceš), byl bych ti vděčný ve jménu vlastního sebezlepšování a koneckonců už tu příště ty chyby neudělám ;)

Honza Záruba řekl(a)...

Tagže k chybám :-) :

"a samotná tvorba pak potlačena je odsunuta na vedlejší kolej" - to jaksi nedává smysl

"Řešení ale spočívá v časném řešení příčin, jenž odhalím dále." - jež, ne jenž

"ochrana svobodné spolupráce editorů, jenž nevyhledávají spory" - již, ne jenž

"určité přirozené normy, jenž nazýváme pravidla." - jež, ne jenž

"kdo nese jako vinu na potížích" - zřejmě překlep

"spory, které byly zbytečně obaleny mnohdy i vykonstruovanými problémy, z nichž se nakonec stávají skandály a které..." - chybí čárka před "a"

"Řeší se v nich ve valné většině případů osobní spory, které byly zbytečně obaleny mnohdy i vykonstruovanými problémy, z nichž se nakonec stávají skandály a které, řešíce je spousta lidí, škodí projektu i jeho komunitě čím dál víc." - činitelem děje vyjádřeného přechodníkem, je podmět, tj. tady "spory", takhle se v češtině přechodník použít nedá (mně to taky někdy chybí :))

"Na něm přeci spolupracujete a chcete, aby „prosperoval.“ "- správné pořadí - slovo, ukončující uvozovka, tečka

"Modlou posledních měsíců se stalo úsloví „zneužití práv správce.“ " - totéž

"Jestli k něčemu takovému skutečně došlo by se mělo řešit s chladnou hlavou, nezaujatým a zdravým rozumem." - chybí čárka před "by"

"umět říci slušně, ale pevně „ne,“ ale" - pořadí: slovo, uvozovky, čárka

"neopakovatelných pocitů bytí, jenž jsou člověku dopřány" - jež, ne jenž

To, co mě upoutalo při prvním čtení, byly ty "jenž", teď jsem to vzal zgruntu a koukám, že jsem to měl možná poslat na mejl, ale na to jsem línej... IMO se takhle uvozovky ukončujou v en, ale nevim to jistě.

Jsem rád, že mě za mou nepřiměřenou kritiku Petr neodsoudil (jistě najde lepší důvody :D)

Petr Kopač řekl(a)...

zanatic: díky, musím na tom ještě pracovat, ale o tom to je. Časem se snad vystříhám i těchto chyb. K tomu přechodníku - kdysi jsem to někde četl, ale neuvědomil jsem si to při psaní... obzvlášť v tak šíleném souvětí :)
V těch uvozovkách mám stále bordel (a ta kontaminace cizím jazykem je taky možná, už skoro nevím čí jsem).
A moje oblíbené "jenž" - je to prostě víc cool než obyčejné "který" :) Jenom se to ještě naučit používat... budu muset nahlédnout do Pravidel a naučit se to.

Aktron řekl(a)...

Ale noták, nemůžeme tady používat "oblíbené" mluvnické rysy. Jako já mám rád také moc používat slovensko no ve významu ale, jenže to by asi mnozí neskousli a hlavně by to na kvalitě postů nepřidalo.