čtvrtek 15. května 2008

Stoupenci slušnosti proti stoupencům pravidel

Už jsme si na to na Wikipedii odvykli. Zbraně zrezivěly, zákopy zarostly křovím, pevnosti se rozpadly. Hlavní problémy byly vyřešeny. Ano, zvykli jsme si žít bez arbitráží. Mír však trval jen krátce. Nový proces je totiž na obzoru.

Shrňme si nyní, o co vlastně jde. Známý správce Vrba nařkl jiného správce (a navíc i byrokrata) Ludka ze zneužití práv v jistém případě a z pochybného způsobu vážení hlasů v některých hlasováních o administrátorská práva. Této oficiální Vrbově zprávě u Ludka předcházel pokus o domluvu, který ztroskotal, neboť (dle informací od Vrby a mých zkušeností) druhá strana sporu nereagovala na výzvy, později se objevilo jen nějaké prohlášení. Nařčení samozřejmě doprovázela žádost o potvrzení ve funkci, kterou Ludek později odmítl s odůvodněním, že není jeho výroční měsíc (tím je únor) a tudíž Vrba a jeho stoupenci nemají na hlasování nárok. Navíc situaci označil za snahu pošlapat jasně definované pravidlo o volbě správců (a ergo i byrokratů).

Nyní se tak začínají různé strany (zatím převažuje však ta druhá v předchozím odstavci uvedená) projevovat v nové arbitráži a je překvapivé, kolik lidí se nejprve v Ludkově diskuzi (tento počet byl některými podceňován a marginalizován, jednalo se však o nemálo wikipedistů a s rozličnými názory a postoji) a později na hlavní stránce arbitráže vyslovilo a zaujalo stanovisko.

Můj osobní názor je samozřejmě ten, že i kdyby Ludek pravidla neporušil a konal v nejlepším zájmu projektu, není možné, aby jako správce a byrokrat na výtky a žádosti o potvrzení ve funkci od docela podstatných wikipedistů reagoval jen žádnými, či kusými odpověďmi. Odstoupení z funkce sice nemyslím že je nejlepším řešením, potvrzení je však nanejvýš vhodné a já jsem rozhodně dost zvědavý na to, k čemu výbor dospěje. Každopádně asi nejšťastnější pro nás pro všechny by bylo, kdyby Ludek tlaku ustoupil, mnoho toho třeba udělat přeci není.

Autorem obrázku, který je původem z Wikimedia Commons je uživatel Jniemenmaa, který jej publikoval pod GFDL+cc-by-sa.

13 komentářů:

Lukáš řekl(a)...

Konflikt už je za obzorem, ArbCom samozřejmě couvl a arbitráž neotevřel. Sice jsem to čekal, ale i tak zklamání. :(

Aktron řekl(a)...

No, přesně tak. V době co jsem to psal jsem o tom nevěděl a uzavření případu mě taky dost zarazilo. Kažodpádně, únor 2009 bude jistě veselý měsíc i bez toho.

Okino řekl(a)...

Aktrone, raději než arbitráži se věnuj Wikizprávám. ;-)

Aktron řekl(a)...

A ty se zase nevěnuj komentářům :-P

Okino řekl(a)...

No, já jen, že (kromě toho, že podle Dannyho právě teď hrozí, že se budou přepočítávat editace kvůli rozhodování o projektu a tři zprávy za květen nejsou nic moc), dál čekám na odpověď k tý zasmrádlý otázce, co jsem Ti tam psal ;-)

Aktron řekl(a)...

Není pravda, že na wikinews nepíšu, ale co se dá dělat s tím, když se na nás všichni vykašlali, protože Language subcomitee se na celou záležitost během března a dubna hrozně vykašlala. Teď už se konečně něco začíná dít, ale prostě už ten potenciál a nadšení, co bylo v lednu-únoru nemáme.

Orange.man řekl(a)...

Wikipedisté by se podle mě měli pokud vznikne spor jednoduše domluvit mezi sebou. Pokud toho nejsou schopni, tak je mi to velice líto, protože to rozhádá i wikipedisty, kteří nemají se sporem dvou wikipedistů nic společného. A to je podle mě špatně, protože wikipedisté by podle mě měli Wikipedii plnit encyklopedickým obsahem a né plítvat bajty na nějaké arbitráže.

Aktron řekl(a)...

Přesně tak, pravdu máš. Já i Vrba jsme se pokoušeli s Ludkem se domluvit, ale on se s náma prostě vůbec nebavil. Je tohle prostě chování hodné správce? Není. Tak tedy to celé skončí žádostí o komentář a arbitráží. Já ale jedno vím jistě - my nebyli ti, kdo něco hrotili.

Orange.man řekl(a)...

Jak říkam, na rozhádání komunity stačí jeden člověk.

Aktron řekl(a)...

Přesně tak

Mercy řekl(a)...

Nechcete se na tu šaškárnu už vykašlat? :-|

Lukáš řekl(a)...

Nechceme. Drž funkci. :)

Dezidor řekl(a)...

S Luďkem je problém v souvislosti se správskými právy ohledně jeho přehánění s blokováním údajně nevhodných uživatelských jmen, zvláště pak v kontrastu s tím, jaká jiná jména a to dokonce psaná v obecně neznámých písmech (v českém prostředí) procházejí.